Jaro |
 

Jaro

news img

Jarní období je obdobím, kdy se příroda budí, kdy se rodí nový život. Energie stoupá, jde nahoru, vše je zelené, křehké a pružné. Stejný energetický náboj jako jaro mají naše játra.

 

Proto v tomto ročním období je tento orgán na vrcholu, má největší energetický potenciál a nejvíc se také očišťuje. V zimě náš organismus shromažďuje a využívá zásoby. To vše se na jaře pročišťuje v přírodě i v našem těle. Proto bylo jarní období vždy obdobím očisty – půstů. Ty jsou vhodné i v našich podmínkách, ale to již nepatří do rámce naší knihy. Půsty nejsou ani vhodné pro děti, a proto je nebudeme dále probírat. Ale to, co je nevyhnutelné na jaře i pro naše děti, je změna charakteru stravy proti zimnímu období.

 

Játra hospodaří s tuky, těch máme po zimním období větší zásoby. Proto je nezbytné, abychom v jarním období ubrali tuku, snížili jeho podíl ve stravě. Se snížením tuku jde ruku v ruce i snížení živočišných produktů, tedy masa. Není to nic nového, co bychom si vymysleli, již mnoho století mají lidé masopust – tedy 40 dní, po které se mají vyhnout masu. Nedejme se mýlit, to není zdaleka jen náboženská záležitost. Náboženská pravidla odrážela vždy i zásady zdravého způsobu života lidí. To až naše generace přestala respektovat všechny tyto zásady. Pro dospělé se určitě vyplatí masopust dodržet, neškodí to ani dětem, i když u nich to není nezbytností. Kromě masa snížíme i podíl oleje. To znamená, že ho nedáváme do všech složek stravy, část zeleniny však stále na tuku připravujeme.

 

V jarním období zvýšíme podíl zeleniny, a to zvláště zeleniny zelené. Jaru odpovídá energie jdoucí nahoru a je vyjádřena i v zelené barvě. To vše je obsaženo v zelené naťové zelenině. V tomto období také můžeme přidat občas menší množství naklíčených luštěnin, které opět zastupují jarní energii. Lehce zvýšíme podíl syrové zeleniny a kromě listu syrového salátu či čínského zelí podáváme více krátce blanšírovaného salátu a zvyšujeme i podíl krátce kvašené zeleniny.


Na jaře začne rašit divoká zelenina, která má tu správnou energii, a je velká škoda tohoto nevyužít. Proto zařazujeme kopřivy, pampelišky, chudobky, podběl, bršlici a podobně. Podáváme je buď syrové, nebo je zařadíme do přípravy krátce tepelně upravené zeleniny, například do blanšírovaných salátů nebo polévek. 


Obecně je třeba říci, že strava je odlehčená a v menším množství. To umožní načerpat dostatek energie, která nám umožní větší jarní aktivitu, která odpovídá jarní energii celé přírody.

 

Z knihy Radost ze zdravých děti - MUDR. Strnadelová

 

Kategorie: Roční cyklus

Komentáře    [ 0 ]

Přidat příspěvek:

Komentáře lze přidávat jen po registraci a příhlášení uživatele. Toto opatření jsme zavedli z důvodu větší kvality a důvěryhodnosti komentářů.